سرویس آسانسور بهتر است یا تعمیر آسانسور؟

تفاوت سرویس آسانسور با تعمیر چیست؟

سرویس آسانسور بهتر است یا تعمیر آسانسور؟ آسانسورها قسمت مهمی از زندگی ما هستند و زندگی ما را آسان تر می کند. آسانسور این امکان را برای ما فراهم ساخته تا سریعتر به طبقات مختلف برویم و همچنین حمل وسایل و کالا را به طبقات برای ما آسان ساخته. اما همانقدر که این سیستم نسبتا پیچیده بخشی از زندگی را برای ما راحت نموده نیاز به سرویس و نگهداری دارد.

سرویس آسانسور به معنای، بازبینی از تمامی بخش های آسانسور و ارزیابی تمامی بخش های الکترونیکال و مکانیکال آسانسور می باشد که در فواصل زمانی مشخص جهت حفظ امنیت و تامین ایمنی آسانسور باید انجام شود.

اما تعمیر آسانسور به این معناست که مسئول و مدیر ساختمان و یا یکی از ساکنین ساختمان حهت رفع خرابی آسانسور با تعمیرکار آسانسور تماس می گیرند. این خرابی می تواند خاموش شدن آسانسور، گیر کردن کابین بین طبقات، گیر کردن درب آسانسور و یا حتی حوادثی همچون سقوط آسانسور و یا گیر کردن افراد در آسانسور باشد.

چرا سرویس آسانسور بسیار مهم است؟

سرویس آسانسور از آن جهت بسیار مهم است که در طی این بازبینی ها تمامی بخش های آسانسور توسط متخصصین مورد ارزیابی قرار می گیرد و در این بازبینی ها اگر نقصی و مشکلی در قطعه ای مشاهده شد، قبل از اینکه در عملکرد کل سیستم خلل ایجاد نماید و یا باعث ایجاد خسارت مالی شود، رفع می شود. به همین دلیل سرویس و نگهداری آسانسور بسیار حائز اهمیت می باشد.

اما قبل از انجام سرویس آسانسور، مساله ای که بسیار مهم است انتخاب شرکتی معتبر و حرفه ای در زمینه سرویس آسانسور است. پس از انتخاب یک مرکز تخصصی، قرارداد سرویس دوره ای آسانسور امضا می نمایید و بر اساس زمان های مشخص شده سرویس کار در محل شما حاضر شده و به بررسی بخش های آسانسور می پردازد و انجام این پروسه از بروز حوادث ناگوار و خرابی های آسانسور و تعمیر آن پیشگیری می نماید.

با مطالعه این مطلب متوجه شدید که قطعا سرویس آسانسور بهتر است زیرا همانطور که اشاره شد با سرویس دوره ای آسانسور در هزینه های تعمیر آسانسور صرفه جویی می شود. به عنوان مثال، در سرویس آسانسور، روغن سیم بکسل ها چک می شود و اگر نیاز به روغنکاری باشد، سرویسکار آن را انجام می دهد در حالیکه اگر نسبت به سرویس آسانسور بی توجه باشیم ممکن است به دلیل عدم روغنکاری سیم بکسل آسانسور، آنها پوسیده و شکسته شوند و شما را مجبور به پرداخت هزنیه برای خرید و نصب سیم بکسل جدید نماید این یک مثال کوچک از سیستم عظیم آسانسور بود و ممکن است مواردی مشابه در بخش های دیگر همچون موتور آسانسور و … بوجود آید که هزینه های آن بسیار زیاد است از این رو سرویس آسانسور بهتر از تعمیر آسانسور است.

مهمترین مزایای سرویس آسانسور

در بخش قبلی تا حدودی به مزایای سرویس آسانسور اشاره کردیم. گفتیم که با انجام سرویسهای ماهیانه میتوانید جلوی بسیاری از حوادث ناگوار را بگیرید. در ادامه سه مورد از مهمترین مزیتهای سرویس و نگهداری بالابر را ذکر میکنیم:

کاهش هزینه ها

همیشه هزینه سرویس کردن آسانسور بسیار کمتر از مخارجی است که تعمیرات اساسی روی دست شما میگذارند. بنابراین توصیه میکنیم که با پرداخت هزینهای ناچیز بهصورت ماهیانه، از هزینههای سنگین تعمیرات جلوگیری کنید. اگر هر ماه روغن موتور و گیربکس چک شوند و لنتهای ترمز مورد بازدید قرار بگیرند، عمر این قطعات افزایش پیدا میکند. این در حالی است که اگر بخواهید موتور یا گیربکس و سایر بخشهای مهم آسانسور را تعمیر یا تعویض کنید، باید مبلغ زیادی را هزینه نمایید.
افزایش ایمنی و حفظ جان افراد

هیچ چیز مهمتر از حفظ جان و سلامتی افراد نیست. آسانسورها به این دلیل نصب میشوند که زندگی ما را راحتتر کنند و زحمت بالا و پایین رفتن از یک ساختمان را به حداقل برسانند. اما همین وسیله مفید، اگر دچار نقص و ایراد شود میتواند ایمنی و سلامت افراد را به خطر بیندازد یا حتی جان آنها را بگیرد. با سرویس و نگهداری آسانسور میتوان تا حد زیادی از این موارد پیشگیری کرد.

افزایش کارایی آسانسور

سرویس آسانسور بهتر است یا تعمیر آسانسور؟ یکی دیگر از مزیتهای مهم سرویس آسانسور، افزایش کارایی آن است. همانطور که گفتیم، با فرسوده شدن قطعات مختلف آسانسور، عملکرد آنها نیز تحت تاثیر قرار میگیرد و به تدریج کارایی آسانسور افت میکند. مثلا ممکن است شاهد تاخیر در حرکت کابین یا تکانهای شدید در هنگام استارت و توقف باشیم. سرویس کردن آسانسور و تعویض قطعات فرسوده، کارایی آن را نیز افزایش میدهد و طول عمر آسانسور را بیشتر میکند.

عدم سرویس دوره ای آسانسور چه پیامدهایی دارد؟

اگر شما سرویس دوره ای آسانسور را نادیده بگیرید، طبیعی است که در هزینههای ساختمان تا حدی صرفهجویی کردهاید؛ اما آیا این کار درست است؟ شاید با عدم سرویس ماهیانه، مخارج ساختمان را کاهش دهید، اما در نظر داشته باشید که اگر یکی از بخشهای اصلی آسانسور ناگهان خراب شود و مجبور به تعمیر یا عوض کردن آن باشید، باید چندین برابر هزینه سرویس را پرداخت کنید. در ضمن ممکن است تا چند روز هم امکان استفاده از بالابر وجود نداشته باشد. در کنار همه اینها باید به خطرات جانی که سرنشینان آسانسور را تهدید میکنند نیز اشاره داشته باشیم.

گاهی یک ایراد کوچک در آسانسور که با هزینهای اندک قابل برطرف شدن است، منجر به ایجاد یک خرابی بزرگ میشود و دردسر میآفریند. برای مثال اگر روغن گیربکس کاهش پیدا کند، با اضافه کردن کمی روغن میتوانید مشکل را برطرف کنید. اما اگر بازدید ماهیانه نداشته باشید و متوجه کمبود روغن نشوید، احتمال متلاشی شدن موتور گیربکس هم وجود دارد که این مورد خرج زیادی روی دستتان میگذارد.

اگر میخواهید از هزینههای سنگین برای تعمیر آسانسور جلوگیری کنید. و همچنین امنیت را برای خودتان و همه استفاده کنندگان از آسانسور فراهم آورید، به هیچ وجه سرویس و نگهداری آسانسور بهصورت مرتب و ماهیانه را فراموش نکنید.

 

اگر به یک سرویسکار آسانسور حرفه ای نیاز داشتید، می توانید با ما تماس بگیرید. مجموعه  آتیس لیفت با ارائه ی انواع خدمات در حوزه  نصب آسانسور ، سرویس و تعمیر آسانسور توسط تعمیرکاران و مهندسین کاربلد و حرفه ای، آماده خدمت رسانی در تمامی نقاط تهران به شما مشتریان گرامی می باشد.

امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − یک =