روش های داده کاوی در سرویس آسانسور

عیب یابی آسانسور با داده کاوی

روش های داده کاوی در سرویس آسانسور در سال های اخیر، محققان زیادی از روش های مختلف داده کاوی همانند شبکه های عصبی، سیستم چند عامله ومشابه اینها و نیز روش های نظارت و کنترل از راه دور بهره گرفته اند تا برای تشخیص عیب و رفع آن در تجهیزات بزرگ و پیچیده ای چون آسانسور استفاده کنند.

الگوریتم بسته موجک

استفاده از «الگوریتم بسته موجک» به عنوان یکی از روش هایی می باشد که در عیب یابی بسیار مورد توجه قرار گرفته است . در این الگوریتم وقتی بسته موجک سیگنال را تجزیه می کند، سیگنال ها را به رشته های فرکانسی مناسب تبدیل می کند. سیگنال های تجزیه شده هر کدام از رشته انرژی معینی دارد. بنابراین انرژی سیگنال در رشته های فرکانسی مختلف می تواند به عنوان یک بردار ویژه برای نمایش وضعیت عملکرد تجهیر و ورودی شکه عصبی مورد استفاده قرار گیرد. در تجربة متعامد بسته موجک، سیگنال ها در رشته های فرکانسی مختلف مستقل از یکدیگرند و با اصل بقای انرژی مطابقت دارد.

عیب یابی سیستم ترمز

در سستم ترمز آسانسور، اگر فنر ترمز لق شده باشد. به هنگام ترمز کردن آسانسور، کفشک و تسمه ترمز به طور محکم روی چرخ ترمز فشرده نشده و گشتاور ترمزی کافی ایجاد نمی شود. لذا مدت زمان ترمز طولانی تر خواهد شد. از طرفی، اگر فنرهای ترمز بسیار سفت باشند یا ولتاژ راه اندازی کافی نباشد. در هنگام ترمز، فنر بازوی ترمز به اندازه کافی باز نشده و کفشک ترمز در مدت زمان کمتری روی چرخ ترمز فشرده شده و در نتیجه سایش شدید ترمز رخ خواهد داد و منجر به کاهش طول عمر کفشک ترمز خواهد شد. همچنین، در شرایط محیط مرطوب با راه اندازی مجدد آسانسوری که برای مدتی متوقف بوده است، بخش های گوناگون سیستم ترمز ممکن است روغنکاری ضعیفی داشته و یا دچار زنگ زدگی شده باشند.

حرکت کفشک ترمز در اثر چرخش ضعیف قطعات متصل متوقف می شود و در نتیجه بازوی ترمز به درستی عمل نمی کند و به وقوع حوادث منجر می شود. به منظور تشخیص هر کدام از خرابی های فوق، اگر spline-B با شبکه های عصبی فازی ترکیب شود، عملکرد سیستم و توانایی یادگیری و ادراک آن بهبود می یابد. و می تواند به طور گسترده ای در پردازش تصویر، کنترل سیستم تشخیص الگو و همچنین در عیب یابی با کارایی زیادی به کار رود . نتایج آزمایشگاهی نشان داد که رفت شناسایی عیب و انواع آن هنگام به کار گیری روش عیب یابی مذکور بالاست و این روش می تواند برای پایش و تشخیص عیب در سیستم ترمز آسانسور مؤثر باشد.

عیب یابی سیستم کشش

روش های داده کاوی در سرویس آسانسور براساس تحقیقات انجام شده، عیوب موتورهای القایی – که به عنوان ماشین کشش در سیستم آسانسور مورد استفاده قرار می گیرند . از جمله مهمترین عیوب اند. به همین دلیل در سال ۲۰۱۰ م، اصلی ترین خرابیهای دستگاه کشش و علل آن بررسی شدند و تشخیص خرابی های دستگاه کشش أسانسور با استفاده از الگوریتم بسته موچک و شبکه عصبی شعاع محور صورت گرفت . شبکه عصبی شعاع محور قدیمی با کمبودهایی در استراتژی های خود مواجه است؛ این استراتژی ها تنها حل بهینه در فضای محلی را به منظور تعیین پارامترهای ساختار شبکه می یابند. در حال حاضر، به دست آوردن مقادیر بهینه پارامترهای ساختاری شبکه در حالت نظری مشکل است. حال آنکه، الگوریتم بهینه سازی تجمع ذرات، که نخستین بار توسط کندی و ایرهارت در سال ۱۹۹۵ م ارائه شد. الگوریتم تکاملی جدید و پیشرفته ای است که مشابه با الگوریتم ژنتیک، از یک حل تصادفی شروع کرده و با تکرار حل. روش حل بهینه را می یابد. این امر از طریق ارزیابی کیفیت حل انجام می شود. این الگوریتم برای بهینه ساختن شبکه عصبی دو جنبه دارد:

اولا آموزش شبکه به منظور بهینه سازی وزن های بین لایه های شبکه ثانیا بهینه سازی مکان شناسی شبکه که به جهت پیشینه ساختن مراکز، عرضها و وزن های شبکه عدسی شعاع محور استفاده شده است.

میزان صحت ودقت این روش در شناسایی هریک از عیوب به بیش از روش در شناسایی هر یک از عیوب به ش 5/ 92 درصد رسیده است و نشابح قابل توجهی را در بر دارد.

اصلی ترین خرابی های دستگاه کشش و علل آن

  • شفت حلزوی دنده کشنده دچار فرسایش شده و خلاصی دنده افزایش یافته است.
  • شفت های کاهنده حمرونی و موتور کشش نا هم محورند
  • کشنده و پایه ثابت تیر تحمل کننده بار از استحکام کافی برخوردار نیست
  • چرخ قرقره کشش و اتاقک آسانسور در یک خط مستقیم قرار ندارند

تشخیص عیب در ریل های راهنما

عیوب مکانیکی در ریل های راهنما با استفاده از نظارت و کنترل از راه دور أسانسور نیز قابل تشخیص اند. این امر به وسيله آنالیز اثر جریان موتور به عنوان یک روش عیب شناسی محقق می شود، به صورتی که یک موتور القایی علاوه بر اینکه سیستم مکانیکی را می گرداند، به عنوان یک مدل (ترانسفورماتور) دائمی و موتور (یا یک حسگر گشتاور بار) نیز عمل کرده و تغییرات کوچک گشتاور را که در سیستم مکانیکی رخ داده است، می یابد و به همین دلیل می تواند به منظور تشخیص سفتی ریل های راهنما در برابر اتاقک آسانور مورد استفاده قرار گیرد.

سیگنال های جریان نیز می توانند در حوزه زمان با فرکانس آناليز شوند؛ آنالیز سیگنال های جریان در حوزه زمان قادر است سیستمها را در حالت گذرا آنالیز و تحلیل کند؛ مانند عملکرد اولیه با نهایی سیستم.

عیب بار مکانیکی

عیب بار مکانیکی، که با افزایش اصطکاک در حرکت عمودی آسانسور ایجاد می شود، توسط موتور القایی به صورت تغییر گشتاور بار قابل مشاهده است. برای یافتن عیوب در این فرایند. روش بسیار دقيق مجذور میانگین ریشه به صورت شکل جریان موتور القایی مورد استفاده قرار می گیرد. با دانستن رفتار عادی این جریان، شناسایی الگوهای غیر قابل انتظار، تشخیص هر گونه سوء عمل مکانیکی و نیز موقعیت و شدت آن ممکن می شود که وقوع مقارن تداخلات جریان را در تمام براکت های ریل راهنمای آسانسور نشان می دهد. حاکی از آن است که اتصالات کشویی کابین آسانسور بایستی تنظیم شود. همچنین براکت ریل راهنما نیاز به تنظیمات دارد. اگر فاصله بین کابین آسانسور بیش از حد باشد گشتاور نیرو هر بار که اتاقک آسانسوراز میان مسیر باریک عبور می کند افزایش می یابد. اگر یکی از براکتهای ریل راهنمای آسانسور از بین رفته باشد یا اگر این براکت ریل راهنمای آسانسور را بدرستی نگه ندارد سیگنال جریان مربوط به این براکت در منحنی جریان، کوچکتر خواهد بود و یا ممکن است ناپیدا شود.

 

اگر به یک سرویسکار آسانسور حرفه ای نیاز داشتید، می توانید با ما تماس بگیرید. مجموعه  آتیس لیفت با ارائه ی انواع خدمات در حوزه  نصب آسانسور ، سرویس و تعمیر آسانسور توسط تعمیرکاران و مهندسین کاربلد و حرفه ای، آماده خدمت رسانی در تمامی نقاط تهران به شما مشتریان گرامی می باشد.

امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =