کنترل گر سرعت اسانسور

کنترل گر سرعت اسانسور اگر موتور انتخابی، جریانی بیش از جریان ریتینگ اسپید کنترل بکشد، اسپید کنترل از کار افتاده و حتی ممکن است مشتعل شود. عواملی که منجر به کشیدن جریان اضافی می شوند عبارتند از:

  • KV موتور بیشتر
  • سایز بزرگتر موتور
  • پروانه سنگین تر

دو ریتینگ جریان برای اسپید کنترل ها وجود دارد: جریان دائمی (continuous) و جریان هجومی (burst). جریان ریتینگ دائمی همان مقداری است که اسپید کنترل می تواند در حالت کار دائم تحمل کند. از آنجاییکه احتمال آن کم است که از حداکثر تراتل حتی هنگام مسابقه استفاده شود، اسپید کنترل ها معمولا طوری طراحی می شوند که جریان بالاتری را برای بازه زمانی کوتاه تحمل کند (مثلا 10 ثانیه) و آن ریتینگ جریان هجومی است.

گاهی در انتخاب جریان ریتینگ اسپید کنترل سردرگمی بوجود می آید، اما باید در نظر داشت این جریان حداکثر موتور است که جریان ریتینگ اسپید کنترل را تعیین می کند. در واقع حسنی در انتخاب اسپید کنترل با جریان بالاتر وجود ندارد. مثلا وقتی یک اسپید کنترل با ریتینگ 20 آمپری را با یک 40 آمپری تعویض کنید، افتی را در عملکرد به دلیل سنگین تر شدن پرنده خود مشاهده خواهید کرد.

چگونه جریان مصرفی موتور براشلس را پیدا کنیم

می توانید خودتان جریان مصرفی موتور را با یک پایه پیشران و میتر توان اندازه گیری کنید. همچنین نتایج اندازه گیری ها در سایت ها موجود اند که می توانید موتور و سیستم ترکیبی را انتخاب کنید. بعضی سازندگان موتور نیز این نتایج را در صفحه تولیدات خود دارند.

برای مثال، اگر بخواهید موتور FPVModel 2206 را با پروانه های 5030 و باتری لیتیوم-پلیمر 4 سل انتخاب کنید، در تراتل 100%، 10 آمپر می کشد، بنابراین یک اسپید کنترل با جریان ریتینگ 12 آمپر کافی و حتی بیشتر از آن را هم می تواند تحمل کند. البته اگر از پروانه های 6045 با این موتور استفاده کنید، جریان حداکثر می تواند به 20 آمپر نیز برسد که در این صورت اسپید کنترل با ریتینگ 20 آمپر استفاده شود.

اگر مقداری بازه خطا در نظر گرفته شود مشکلی پیش نمی آید، اما نیازی نیست که از محدوده، فراتر رفت. می توان اسپید کنترلر با ریتینگ 30 یا حتی 40 آمپر نیز برای جریان 20 آمپر استفاده کرد، اما این کار بدون توجیه است و تنها وزن و هزینه اضافه می کند (اسپید کنترل های بزرگتر گران قیمت ترند).

اضافه-نیروی پیشران و جریان در تست های نیروی پیشران

باید در نظر داشت که بیشتر تست های نیروی پیشران استاتیکی از پرواز های واقعی، جریان و نیروی بیشتری را نشان می دهند.

اولا فلایت کنترلر ها (FC) همواره یک مقدار لبه بالای پدال تراتل می گذارند تا پرنده را متعادل کنند، پس در هنگام پرواز هیچگاه به تراتل 100% نمی رسد. ثانیا موتورها نیازی ندارند که در حالت پرواز حرکت به جلو در هوای آزاد تا آن حد سخت کار کنند؛ بنابراین جریان کمتری می کشند.

برای اثبات این حرف، یک آزمایش با نمایشگر روی صفحه (OSD) انجام شده است که جریان کلی را در کل زمان پرواز نشان می دهد. در این تست DYS Storm 2207 2500KV با پروانه های DAL Cyclones 5045×3 استفاده شده است. تست نیروی استاتیکی این موتور 30 آمپر جریان در 100% تراتل را نشان می دهد، درحالیکه حداکثر جریان در حالت پرواز حدود 22 تا 24 آمپر است.

بعلاوه، نحوه پرواز هر کس متفاوت است، شاید شما اغلب اوقات پدال تراتل را در حالت 100% فشار ندهید، در این صورت جریان کلی، کمتر از این خواهد بود.

باتری ها ضعیف اند

کنترل گر سرعت اسانسور فاکتور دیگری که باید در نظر داشت، مقدار جریانی است که می توان از باتری های LiPo کشید. بیشتر پروانه های 5 اینچی می توانند در اسپید کنترل های 20 آمپری دوام بیاورند، چون بیشتر باتری های 4 سل 1300 تا 1500 میلی آمپر ساعت حتی جریان کافی را برای مدت کافی تامین نمی کنند که یک اسپید کنترل 20 آمپری را بسوزانند (با فرض اینکه ریتینگ اسپید کنترل کاملا غلط نباشد).

اسپید کنترل های 25 یا 30 آمپری تقریبا برای هر موردی بیشتر از حد نیاز هستند. اگر حتی یک باتری واقعا باکیفیت 1300 تا 1600 میلی آمپر ساعت استفاده کنید، یک اسپید کنترل 35 آمپری شاید بیشتر از حد نیاز نیز باشد اما مشکلی پیش نمی آید.

از تست های بسیاری که در اینترنت موجود است، نتیجه گیری می شود که حداکثر جریان یک باتری 4 سل 1500 میلی آمپرساعت به بیش از 80 آمپر نمی رسد.

برای مثال یک ترکیب موتور و پروانه ای را که بتواند تا 120 آمپر بکشد می توانید داشته باشید، اما معمولا تا بیشتر از دو ثانیه دوام نمی آورد. با محدودیت های موجود باتری ها، افت ولتاژ های زیادی را خواهید داشت و در نتیجه آن با افت جریان، مقدار جریان بسیار کمتری خواهد کشید.

استفاده از اسپید کنترل های بزرگتر از مورد نیاز

استفاده از اسپید کنترل های بزرگتر مشکلی ایجاد نمی کند جز اینکه سایز، وزن و قیمت را افزایش می دهد. در واقع فوایدی هم دارد که اسپید کنترل بزرگتر احتمال افزایش دمای خارج از محدوده کمتر و راندمان بالاتر است.

در اسپید کنترل ها FET ها هستند که همه کار سخت را انجام داده. و کل جریان را متحمل می شوند. با اسپید کنترل های جریان بالاتر FET های جریان بالاتر هستند. و به اندازه کوچکتر ها گرما تولید نمی کنند. بنابراین می توانند بازده بالاتر انرژی نسبت به کوچکتر ها داشته باشند هر چند که هر دو جوابگو هستند.

بیشتر بخوانید: تعمیر کابین اسانسور

فرمویر ها

کنترل گر سرعت اسانسور سیمونکی (SimonK) و بی ال هلی (BLHeli)

دو فرمویر از قدیمی ترین ها برای مولتی روتور ها SimonK و BLHeli هستند. در اصل این دو منبع باز (open source) بودند که بوسیله آرسی کار ها توسعه و بهبود یافتند. در قدیم الایام فرمویر های نوشته شده. توسط سازنده ها بهینه نبود، لذا آرسی کار ها مایل بودند. که BLHeli یا SimonK را بر روی اسپید کنترل هایشان نصب کنند. به تدریج این کار، استاندارد شد و اکثر اسپید کنترل ها با BLHeli یا SimonK نصب شده روی آن ها آمدند.

اکثر کاربران به خاطر طیف ویژگی ها و رابط کاربری جذاب از BLHeli استفاده می کنند. بهرحال گفته می شود که SimonK منقضی شده. و دیگر بروزرسانی نمی شود، لذا به BLHeli می پردازیم.

 

اگر به یک سرویسکار آسانسور حرفه ای نیاز داشتید، می توانید با ما تماس بگیرید. مجموعه  آتیس لیفت با ارائه ی انواع خدمات در حوزه  نصب آسانسور ، سرویس و تعمیر آسانسور توسط تعمیرکاران و مهندسین کاربلد و حرفه ای، آماده خدمت رسانی در تمامی نقاط تهران به شما مشتریان گرامی می باشد.

امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 3 =