ریل راهنمای وزنه اسانسور

ریل راهنمای وزنه اسانسور به اجزای فلزی با مقطع T شکل که جهت هدایت کابین یا وزنه تعادل بکار میرود، ریل کابین یا ریل وزنه تعادل میگویند. از ریل در آسانسور ها به دلیل زیر استفاده میگردد :

  • هدایت کابین و وزنه تعادل در حرکت عمودی
  • به حداقل رساندن حرکت افقی
  • مقاومت در برابر نوسانات کابین ناشی از نیروهای خارج از مرکز
  • امکان توقف کابین در هنگام فعال شدن مکانیزم ترمز ایمنی

ریل آسانسور گرم و سرد

نحوه تولید ریل آسانسور در صنعت آسانسور در دو مرحله انجام می شود. در ابتدا شمش فولادی در دمای بالای حدودا ۱۲۵۰ درجه سانتیگراد تا ۱۲۸۰ درجه سانتیگراد از طریق نورد به صورت سپری در می‌آید و در ادامه به دو روش ماشینکاری یا کشش سرد به محصول مورد نظر تبدیل می شود.

اشتباه اصلی در تقسیم بندی ریلهای آسانسور این است که آنها را به دو دسته ی ، ریل گرم و ریل سرد تقسیم می کنیم. محصول نهایی هیچ ارتباطی با حرارت ندارد بلکه تماما به نوع فرآیند تولید آنها بستگی دارد و پایه مقطع T شکل هر دو ریل به یک روش تولید می‌شود.

در مورد برتری هر کدام از ریل های آسانسور به دیگری نمی توان پاسخ قطعی داد زیرا شرایط خاص هر آسانسور و عوامل تأثیرگذار مانند طول مسیر و سرعت حرکت آسانسور در نوع ریل تاثیرگذار می‌باشد.

ولی توجه فرمایید که برای سازه های با ارتفاع بالا (بالای ۱۰ توقف) و آسانسورهای با سرعت بالای ۱.۶ متر بر ثانیه باید از ریلهای ماشینکاری شده استفاده شود؛ به دلیل آنکه در ریل های کشش سرد تیغه از سطح خیلی صاف و صیقلی برخوردار نیست و در زمان حرکت آسانسور لرزش و تکان های بیشتری به کابین وارد می شود؛ پس در نتیجه از نرمی حرکت آسانسور می کاهد.

برند های مطرح در زمینه ی ریل آسانسور:

1.سوپر ساورا اسپانیا     2. مارازی ایتالیا        3. مونته فرو ایتالیا        4.چیلیک ترک

بررسی سوپر ساورا اسپانیا:

ریل راهنمای وزنه اسانسور این برند مطرح اسپانیا را می‌توان به عنوان باکیفیت‌ترین ریل آسانسور موجود در کشورمان در نظر گرفت این ریل از نوع سرد می باشد و مناسب سرعت های بالا و بر سازه ها می باشد علامت مشخصه (S) که بین دو سوراخ انتهای غیر سمت قرار دارد نشان دهنده اصل بودن این ریل آسانسور می باشد. البته لازم به ذکر است که این برند مدل تقلبی ندارد و مدلهای چینی سوپر ساورا ، تمامی آن ها تحت لیسانس خود شرکت سوپر ساورا اسپانیا می باشد.

بررسی ریل های آسانسور ترک و یا چینی:

ریل های چینی یا ساخت کشور ترکیه که در بازار موجود هستند در صورت درجه یک بودن آنها می‌توان گفت که هم کیفیت خوبی دارند و هم مقرون به صرفه می باشد ولی متاسفانه مدل های تقلبی این روزها در بازار بسیار می باشند.

وظایف ریل آسانسور

همانطور که قبلا نیز اشاره شد وظیفه اصلی ریل آسانسور هدایت آسانسور و کادر وزنه در چاه آسانسور است، از دیگر وظایف ریل آسانسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارتعاشات افقی را به کمترین تعداد موجود می‌رساند
  2. مقاومت در برایر نیرو‌های خارج از مرکز که باعث نوسان کابین می‌شود
  3. متوقف کردن کابین آسانسور در زمان پاراشوت

چگونه ریل آسانسور مناسب را انتخاب کنیم؟

ریل آسانسور باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که تحت تاثیر نیروی وارده به آن از کم‌ترین پیجش و کمانش برخوردار شود و دارای سطحی کاملا مسطح و صاف بر روری تیغه باشد، یکی دیگر از موارد بسیار مهم برای انتخاب ریل آسانسور مناسب بودن ظرفیت، سرعت و ارتفاع آسانسور با ضخامت ریل آسانسور است:

ریل آسانسور T5: ارتفاع چاه آسانسور کمتر از 15 مترـ ظرفیت آسانسور حداکثر 4 نفرـ سرعت آسانسور حداکثر 1 متر برثانیه.

ریل آسانسور T9: ارتفاع چاه آسانسور کمتر از 30 مترـ ظرفیت آسانسور حداکثر 7 نفرـ سرعت آسانسور حداکثر 1.2 متر برثانیه.

ریل آسانسور T16: ارتفاع چاه آسانسور بین 30 تا 50 مترـ ظرفیت آسانسور حداکثر 12 نفرـ سرعت آسانسور حداکثر 1.6 متر برثانیه.

دلیل اهمیت کیفیت و نوع نصب ریل آسانسور چیست؟

ریل راهنمای وزنه اسانسور یکی از مهمترین بخش های آسانسور ریل آسانسور و کیفیت نوع نصب آن می باشد . به این دلیل که ریل آسانسور ارتباط مستقیم با کیفیت و امنیت آسانسور دارد . علاوه بر این می توان گفت که در صورت افزایش سرعت غیرمنتظره در آسانسور در هنگام ترمز آسانسور ( پاراشوت )، کیفیت ریلهای آسانسور و محل قرارگیری آنها نقش بسزایی دارند.

در هنگام نصب ریل و پشت بند ها موارد زیر در هنگام نصب باید رعایت شوند:

  1. ریل های آسانسور و پشت بند باید به صورت موازی نصب شوند.
  2. ریل اسانسور و پشت بند ها باید به صورت عمودی نصب شوند.
  3. ریل آسانسور و پشتبندها در یک صفحه قرار گیرند.

در صورت رعایت نکردن موارد فوق، اتفاقات زیر ممکن است پیش بیاید:

  1. اگر ریل های آسانسور به صورت عمودی نصب نشوند فشار اضافی، بر روی ریل اسانسور، کفشک اسانسور و کابین آسانسور وارد می شود.کیفیت حرکت آسانسور پایین آمده و در طول حرکت آسانسور تکان های اضافه خواهیم داشت.
  2. در صورت شاقول نبودن آهن کشی و نصب ریل آسانسور در چاهک (موازی نبودن ریل های آسانسور) ممکن است که در فاصله بین طبقه اول تا آخر حرکت، فاصله نصب ریل ها تغییر کرده و کابین در طول مسیر دچار لرزش و یا گیر کردن در طول مسیر شود.
  3. در صورت عقب و یا جلو بودن ریل در سر بند اتصال، به دلیل خوردگی کفشک کابین آسانسور از طول عمر آن کاسته می شود که این خود باعث سر و صدای زیاد در طول حرکت اسانسور می شود.

 

امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =