تعمیر و سیم پیچی انواع موتور آسانسور

تعمیر و سیم پیچی انواع موتور آسانسور طی سالیان اخیر به دلیل افزایش قیمت آسانسور، تعمیر موتور آسانسور کاری به ‌صرفه و رایج است. آسانسور دارای قطعات زیادی است که این قطعات با هماهنگی یکدیگر می ‌توانند باعث کار کردن آسانسور شوند. مهم‌ ترین قطعه آسانسور موتور آن است. در صورت خرابی موتور آسانسور کل سیستم آسانسور با اختلال مواجه می شود. در این مبحث قصد داریم بیشتر به این مسئله بپردازیم.

هزینه تعمیر موتور آسانسور

آسانسور نیز همچون سایر لوازم برقی به تعمیر و نگهداری احتیاج دارد. نمایندگی تعمیر موتور آسانسور با به کار گیری متخصصان مجرب و حرفه ای، به صورت تخصصی خرابی موتور آسانسور را تعمیر می کنند. هزینه تعمیر موتور آسانسور به نوع بیمه آسانسور و سیستم ایمنی آن بستگی دارد.

بالطبع سالانه نرخ هزینه تعمیر موتور آسانسور افزایش پیدا می کند. همچنین بین آسانسورهای خانگی، شرکتی، فروشگاهی و غیره تفاوت قیمت وجود دارد. با توجه به اینکه تعمیر و نگهداری آسانسور باعث افزایش ایمنی آن می شود، هزینه کردن برای تعمیر آسانسور اقدامی به صرفه است.

انواع خرابی موتور آسانسور

به منظور تعمیر موتور آسانسور لازم است بدانید که کدام قسمت از موتور آسیب دیده است. به طور کلی خرابی موتور آسانسور به دو شکل الکتریکی و مکانیکی اتفاق می افتد. اما برای اینکه با این دو نوع خرابی بیشتر آشنا شوید، در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

خرابی الکتریکی موتور آسانسور

تعمیر و سیم پیچی انواع موتور آسانسور خرابی الکتریکی موتور آسانسور به دلیل اختلال در جریان الکتریکی ایجاد می‌ شود و لازم است نسبت به تعمیر موتور آسانسور اقدام کرد. این خرابی شامل قطع شدن جریان برق در مسیر، اتصال بدنه و اتصال کوتاه در سیم پیچ موتور آسانسور است.

به منظور یافتن علت خرابی موتور آسانسور می توان نحوه عملکرد موتور را زمانی که به برق متصل است، سنجید و با بررسی آن به نتیجه رسید. به همین منظور لازم است یک آمپر متر و فیوز در مسیر هر یک از فازها قرار داد و برای چند ثانیه موتور آسانسور را به برق با ولتاژ 360 ولت وصل کرد.

علت های خرابی موتور آسانسور

به این ترتیب ممکن است یکی از حالت های زیر اتفاق بیافتد:

  • موتور آسانسور عکس العملی نشان نمی دهد

زمانی که موتور آسانسور پس از متصل شدن به ولتاژ 360 ولت هیچ عکس العملی نشان ندهد و جریانی در آمپر مترها مشاهده نشود، ممکن است مشکل از قطع شدن سیم پیچی فازها در حالت اتصال ستاره باشد. از این رو باید اندازه گیری مقاومت بین دو فاز انجام شود و در صورتی که بی نهایت بود، مشکل قطع شدن جریان برق در مسیر فازها وجود دارد.

  • موتور آسانسور ارتعاش و صدا دارد ولی حرکت نمی کند

هنگامی که موتور آسانسور به سه فاز برق متصل شد، ممکن است صدا و ارتعاش داشته باشد اما حرکت نکند. در این صورت به این نتیجه می رسیم که گروه کلافی که آمپر متر مربوط به آن جریان، برق را نمایش نمی دهد، دچار قطعی شده است. با اندازه گیری مقاومت سر گره های کلاف مربوط به هر یک از فازها، می توان به تشخیص گروه کلاف قطع شده کمک کرد و در جهت تعمیر موتور آسانسور و راه اندازی آن اقدام نمود.

  • موتور آسانسور کار می کند اما تا دور نامی نمی رسد

ممکن است موتور آسانسور به سه فاز برق وصل شود و موتور کار کند اما به نامی نرسد. بنابراین لازم است مشکل اتصال بدنه یا اتصال کوتاه سیم پیچ را بررسی کرد. به همین منظور اهم متر می تواند کمک کند. به این صورت که با اندازه گیری مقاومت کلاف های سه فاز به شکل جداگانه می توان مشکل را تشخیص داد.

چنانچه مقاومت سیم پیچ ها با یکدیگر برابر بودند، مشکلی وجود ندارد. اما در صورتی که مقاومت یکی از گره‌ ها کمتر از دو فاز باشد، مشکل را در آن سیم پیچ باید جستجو کرد.

  • سوختن یک، دو یا هر سه فیوز

در صورتی که موتور آسانسور به سه فاز برق وصل شد و یک، دو یا هر سه فیوز دچار سوختگی شدند، باید وجود مشکل در اتصال بدنه یا اتصال کوتاه سیم پیچ ها بررسی شود.

  • موتور آسانسور کار می کند اما صدای آن غیر عادی است

در این شرایط جریانی بیش از حد معمول به موتور آسانسور وارد می شود. به این ترتیب ممکن است موتور دچار اتصال بدنه یا اتصال کوتاه در سیم پیچ ها شده باشد.

بیشتر بخوانید: آسانسورهای مغناطیسی

  • موتور آسانسور به صورت سبک راه می افتد اما زیر بار نامی توقف می کند

در این حالت ممکن است تعدادی از کلاف های سیم پیچ اتصال به شکل کوتاه درآمده باشند یا اتصال بدنه در سیم پیچ ها وجود داشته باشد.

اگر به یک سرویسکار آسانسور حرفه ای نیاز داشتید، می توانید با ما تماس بگیرید. مجموعه  آتیس لیفت با ارائه ی انواع خدمات در حوزه  نصب آسانسور ، سرویس و تعمیر آسانسور توسط تعمیرکاران و مهندسین کاربلد و حرفه ای، آماده خدمت رسانی در تمامی نقاط تهران به شما مشتریان گرامی می باشد.

امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 3 =