این نوع آسانسورها بسیار قدیمی هستند. نیروی محرکه مورد نیاز برای جابه جایی کابین از طریق نیروی اصطکاک بین سیم بکسل ها و فلکه کشش موتور تامین می شود. در حالت کلی این آسانسورها متشکل از یک کابین و یک وزنه متصل به دو سر سیم بکسل است که روی قرقره ای با نام فلکه حرکت می کند.

مزیت ها و ویژگی های آسانسورهای کششی

  • آسانسورهای کششی در مقایسه با آسانسورهای هیدرولیکی از سرعت بالایی برخوردارند.
  • این آسانسورها در ارتفاعات بلند قابل استفاده هستند.
  • این آسانسورها حرکتی نرم و روان دارند.

آسانسور کششی

نحوه کار آسانسور کششی به گونه‌ای است که در ساختمان‌ها و برج‌های مرتفع از آن استفاده می‌شود. عملکرد این نوع آسانسور بر اساس قانون فیزیکی و ماشین آت وود است. در واقع وقتی بر دو سر یک سیم مقاوم دو وزنه آویزان کرده و در مرکز سیم قرقره‌ای قرار دهیم، وزنه‌ها بر اساس میزان سنگینی به حرکت درمی‌آیند.

سیستم یک آسانسور کششی نیز بسیار مشابه سیستمی است که در بالا اشاره کردیم. موتور آسانسور در بالاترین نقطه ساختمان قرار گرفته و توسط سیم بکسل و سیستم پیچیده خود کابین آسانسور را به حرکت درمی‌آورد. در یک طرف سیم بکسل اتاقک آسانسور و در یک طرف وزنه قرار داشته و تعادل مکانیکی لازم برای حرکت عمودی آسانسور را تامین می‌کنند.

انواع آسانسور کششی

با توجه به نحوه کار آسانسور کششی انواع مختلفی از این نوع آسانسور طراحی و تولید شده و در موقعیت‌های مختلف صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران آسانسور کششی نسبت به سایر انواع آسانسور مانند هیدرولیکی و… طرفداران بیشتری دارد. سه نوع متداول از آسانسور کششی در ادامه معرفی شده است.

 

آسانسور کششی گیربکس

در توضیح طرز کار آسانسور کششی گیربکس باید گفت این نوع آسانسور از طریق گیربکسی که به موتور متصل است کار می‌کند. گیربکس توانایی پیمودن بیش از ۷۵ متر را به آسانسور کششی گیربکس می‌دهد.

آسانسور کششی روملس

نحوه کار آسانسور کششی روملس به گونه‌ای است که نیاز به موتورخانه ندارد. موتور این نوع آسانسور در درون چاهک آن قرار داده شد و سیستم آسانسور را تا حدود زیادی کم حجم کرده است.

حرکت و طرز کار آسانسور کششی روملس بسیار نرم‌تر از سایر انواع آن بوده و به راحتی نصب و تعمیر می‌شود. یکی دیگر از مزایای آسانسور کششی روملس که آن را به آسانسوری محبوب تبدیل کرده، سرعت حرکت بالا و قیمت اقتصادی‌تر است.

 

آسانسور کششی گیرلس

نام دیگر آسانسور کششی گیرلس، آسانسور بدون گیربکس است. چرا که این نوع آسانسور بدون گیربکس کار می‌کند. یک سر سیم بکسل را از میان فلکه عبور داده به اتاقک آسانسور و سر دیگر آن را به وزنه تعادی وصل می‌کنند.

پس از برقراری تعادل وزنی و مکانیکی مناسب، کابین آسانسور در جهت عمودی به حرکت در می‌آید. حرکت آسانسور کششی گیرلس بسیار نرم و بدون شوک است. در ساختمان‌های پرتردد استفاده از آسانسور کششی گیرلس مناسب است.

نحوه کار آسانسور کششی

طرز کار آسانسور کششی بسیار مشابه بالابرهای قدیمی است. با این تفاوت که آسانسورها قدرت بالا بردن وزن بیشتر در ارتفاع بلندتری را دارند. همچنین آسانسورهای کششی به طور اتوماتیک و به کمک نیروی الکتروموتوری قوی کابین آسانسور را به صورت عمودی بالا و پایین می‌کشند. کابین آسانسور می‌تواند براساس وزن تعریف شده برای سیستم، افراد یا هر گونه باری را حمل کند.

اگر نگاهی به اجزای آسانسور بیندازیم متوجه خواهیم شد که کابین آسانسور روی دو ریل حرکت می‌کند. در واقع حرکت آسانسورهای کششی شباهت زیادی به سیستم قرقره دارد. با این تفاوت که سیستم کشش آسانسور دستی نبوده و از درایو و موتورهای پیچیده‌ای برای این امر استفاده می‌شود.

زمانی که فلکه گیربکس می‌چرخد کابین آسانسور و وزنه تعادل هر کدام در جهت‌های مخالف بالا و پایین می‌روند. وزنه تعادل و کابین پر آسانسور یک سیستم تعلیق تشکیل داده و جابجایی عمودی آسانسور را ممکن می‌سازند.

مزایا و معایب انواع مختلف آسانسورها

با توجه به طرز کار آسانسور کششی و هیدرولیک و همچنین سیستم طراحی شده برای آسانسورها، هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های مخصوص به خود هستند. در نتیجه هر کدام از انواع آسانسورها مزیت‌ها و معایب ویژه‌ای دارند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

معایب موجود در نحوه کار آسانسور کششی عبارتند از:

  • نیاز به فضای بیشتر برای نصب و راه اندازی موتور و موتورخانه
  • آلودگی صوتی بیشتر
  • قیمت بالاتر
  • احتمال خطرات جانی و مالی بیشتر

مزیت ها و معایب آسانسور کششی

مزیت‌های موجود در نحوه کار آسانسور کششی عبارتند از:

  • حرکت روان
  • سرعت بالا
  • قابلیت تنظیم سرعت دلخواه نسبت به ارتفاع ساختمان
  • مصرف انرژی کمتر نسبت به آسانسور هیدرولیکی
  • سرویس و تعمیر آسان به دلیل فراوانی قطعات و لوازم یدکی

براساس اجرا و جایگذاری ریل ها :

در بحث جایگذاری ریل ها که غالبا به دو دسته وزنه بغل و وزنه پشت تقسیم میشوند میتوان اینگونه توضیح داد که به دلیل نیاز قسمتی از چاه برای نصب ریل وزنه و حرکت قاب وزنه داخل چاه با توجه به نقشه ساختمان و میزان فضایی که برای چاه آسانسور در نظر گرفته شده است.

با محاسبه میزان عرض و عمق چاه میتوان از سیستم وزنه بغل یا وزنه پشت استفاده نمود و در سیستم وزنه بغل ریل وزنه در کنار کابین حال سمت چپ یا راست نصب میگردد و نیاز به عرض چاله بیشتری خواهد بود و در سیستم وزنه پشت ریل وزنه دقیقا پشت کابین و رو به روی درب طبقات نصب میگردد در این مدل نیاز به عمق بیشتر چاله باشد و این مدل بیتر عمق چاله را در بر میگیرد.

امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 3 =