سرویس و نگهداری آسانسور چه اهمیتی دارد؟

سرویس آسانسور دقیقا به چه معناست؟

سرویس و نگهداری آسانسور چه اهمیتی دارد؟ برخی از آسانسورها در دهه‌های گذشته بسیار حادثه‌ساز بوده‌اند و سالیانه چندین تن جان خود را به دلیل نقص در عملکرد آسانسورها از دست داده‌اند. این اتفاق‌ها باعث شد تا ذهن مسئولین درگیر این موضوع گردد و پس از بررسی‌های فراوانی متوجه شوند که دلیل بسیاری از این حوادث با سرویس و نگهداری آسانسور رابطه مستقیمی دارد و بسیاری از آسانسورها به دلیل برخوردار نبودن از سرویس مناسب و به موقع، خطرساز شده‌اند.

هر سیستمی بعد از نصب شدن نیاز به نگهداری و سرویس دارد، و این کار سبب عملکرد بهتر دستگاه و ایمنی آن در حین کار خواهد شد. منظور از سرویس و نگهداری آسانسور، بررسی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن است. خدمات نگهداری آسانسور به اندازه نصب آسانسور اهمیت دارد و لازم است به اندازه نصب برای آن وقت صرف شود.

 

چه زمانی آسانسور را سرویس کنیم؟

سرویس آسانسور جدایی از تعمیر آن است. با سرویس دوره‌ای منظم و اصولی که به شرکت‌های متخصص سپرده شود می‌توان تا حدود زیادی از هزینه‌های سرسام‌آور تعمیرات کاهش داد زیرا با سرویس دوره‌ای منظم متعاقباً آسانسور کمتر دچار انواع و اقسام خرابی‌ها می‌شود. در کل بعضی از سرویس‌ها ماهیانه، بعضی هر سه ماه و بعضی هم باید هر سال یک بار صورت گیرد.

 

تعمیرکار آسانسور کیست؟

سرویس و نگهداری آسانسور چه اهمیتی دارد؟ سرویسکار آسانسور شخصی است که می‌تواند سلامت آسانسور شما را در صورت داشتن تجربه و دانش کافی، تضمین کند. بدین منظور بهتر است از سرویسکاران غیرشرکتی استفاده نکنید. خوشبختانه شرکت‌های معتبر بسیاری به منظور سرویس و نگهداری آسانسور آماده عقد قرارداد با شما هستند. در آخر توصیه ما به شما این است که تا جایی که امکان دارد با شرکت‌ها قرارداد ببندید و از تماس با افراد متفرقه در این زمینه جدا خودداری کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید با قراردادی قانونی از خود حمایت کنید.

 

وظایف یک سرویس کار مجاز آسانسور چیست؟

  • تعویض قطعات فرسوده آسانسور
  • بررسی قطعات داخل کابین مانند تهویه، نوردهی و…
  • نظارت کافی بر موتور، ترمزها، چرخ‌دنده‌ها و…
  • بازرسی مسائل ایمنی
  • تعهد کاری و پایبندی به اصول حاکم بر کار
  • بازرسی تک‌تک تجهیزات آسانسور
  • توان و انرژی بدنی کافی
  • انجام تعمیرات مورد لزوم
  • تهیه چک‌لیستی از فعالیت‌های انجام‌شده
  • پاسخ‌گو بودن در هر ساعت شبانه‌روز
  • بالا بردن اطلاعات خود درزمینهٔ فناوری‌ها و به‌روز بودن
  • توانایی برنامه‌ریزی کاری
  • تمرکز بر کار و تخصص خود در شرایط حاد و اورژانسی

 

دلایل ایجاد نقص در سیستم آسانسورها

هر آسانسور برای اینکه بتواند به طرز صحیح به فعالیت خود ادامه دهد، نیازمند رعایت اصولی فنی است تا کارایی آن مختل نشده و بالاترین کیفیت را از آن شاهد باشیم. در اینجا به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

  • تعیین ظرفیت به ازای هر نفر
  • میزان سرعت
  • مقدار ارتفاع
  • کنترل درب‌ها
  • مکان قرارگیری آسانسور
  • ولتاژ برق
  • و …

مزایای سرویس و نگهداری آسانسور بصورت دوره ای

مدیران ساختمان، مراکز اداری و تجاری با سرویس به موقع و منظم آسانسور می توانند به مزایا زیر دست پیدا کنند:

  • اطمینان خاطر بیشتر مشتریان نسبت به عملکرد و سلامت آسانسورها
  • تضمین ایمنی
  • کاهش امکان خرابی، نقص فنی و تعمیر آسانسور
  • افزایش محسوس طول عمر آسانسور

 

کاهش حوادث با سرویس و نگهداری آسانسور

با توجه به نوع، میزان و نحوه استفاده، تمامی وسایل مکانیکی به سرویس و نگهداری نیاز پیدا می‌کنند. آسانسور نیز برای داشتن کارکردی درست به سرویس و نگهداری آسانسور آن هم بصورت ماهانه احتیاج دارد. در هر سرویس ماهانه، سرویسکار اجزا و قطعات مختلف آسانسور را مورد بررسی قرار می‌دهد تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شود و در صورت نیاز نسبت به تعمیر و یا تعویض قطعات اقدام کند. این امر از برخی خرابی‌های جدی آسانسور جلوگیری خواهد کرد، زیرا نقص در عملکرد بخش کوچکی از آسانسور در برخی از موارد، خرابی‌های بزرگ و جبران ناپذیری را بوجود می‌آورد که گاهی منجر به حادثه نیز می‌گردد.

البته این نکته را نیز باید در نظر بگیرید که تنها داشتن یک سرویسکار ماهیانه به منظور سرویس و نگهداری آسانسور، برای اطمینان از عدم وقوع حادثه کافی نیست. زیرا در این میان افراد سودجویی وجود دارند که در ازای سرویس و نگهداری آسانسور مبالغی را دریافت می‌کنند بدون آنکه آسانسور شما را بررسی نمایند. این افراد در برخی موارد برای جلوگیری از خرابی، سیستم ایمنی آسانسور شما را پل می‌کنند که بسیار خطرناک است.

در واقع اکثر این افراد از مهارت لازم برخوردار نیستند و تنها یک شماره تلفن از آن‌ها در دسترس شما است که در زمان بروز حادثه کسی جوابگوی آن نخواهد بود. در نتیجه بهتر است از سرویسکاران مجاز برای سرویس و نگهداری آسانسور خود استفاده کنید. این افراد که به استخدام شرکتی معتبر درآمده‌اند در صورت بروز مشکل موظف هستند تا تمامی مشکلات شما را رفع کنند.

 

 

در سرویس و نگهداری آسانسور چه مواردی بررسی می‌شود؟

یک سرویس نگهداری آسانسور استاندارد در سه مرحله انجام می‌شود:

1. موتورخانه‌ی آسانسور

2. کابین آسانسور و چاه آسانسور

3. درب طبقات آسانسور

 

هزینه سرویس و نگهداری آسانسور

نرخ سرویس آسانسور به تعداد واحدهای ساختمان و همچنین نوع آسانسور بستگی دارد. یعنی هر چه تعداد واحدها و ترافیک استفاده از آسانسور بیشتر باشد، هزینه سرویس نیز بالاتر است. همچنین نرخ سرویس برای آسانسورهایی که درب تمام اتوماتیک دارند، تا حدودی بیشتر از بالابرهای نیمه اتوماتیک است. حتما قرارداد دقیقی را با شرکت سرویس کار آسانسور تنظیم کنید و در آن به تمام موارد از جمله قیمت اشاره نمایید. همچنین فراموش نکنید که تعهدات قانونی سرویس کار را در قرارداد ذکر کنید تا اگر در انجام آنها کوتاهی کرد، بتوانید شرکت مربوط را تحت پیگرد قرار دهید.

اکثر شرکت های سرویس و نگهداری آسانسور، پایه قیمت های مربوط به سرویس و نگهداری خود را به صورت دوره ای تعیین می کنند و فاکتورهایی از جمله سن و نوع قطعه و کیفیت آن به قرارداد اضافه میشود. اصولا در تنظیم قرار داد فرض بر این است که یک سیستم آسانسوری برنامه و مکانیزم نگهداری خوبی نداشته و اصلا طی چندین سال سرویس نشده است . تیم ارزیابی کننده ممکن است نیاز ببیند قبل از شروع بکار آسانسور، هزینه هایی از جمله تعویض قطعات و تعمیرات در نظر گرفته شود. در بسیاری از موارد ممکن است تعویض قطعه در حین نگهداری صورت بگیرد که نسبت به تعویض فوری قطعه به صرفه تر است.

 

اگر به یک سرویسکار آسانسور حرفه ای نیاز داشتید، می توانید با ما تماس بگیرید. مجموعه  آتیس لیفت با ارائه ی انواع خدمات در حوزه  نصب آسانسور ، سرویس و تعمیر آسانسور توسط تعمیرکاران و مهندسین کاربلد و حرفه ای، آماده خدمت رسانی در تمامی نقاط تهران به شما مشتریان گرامی می باشد.

امتیاز دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 2 =